Neredeyse bir buçuk yıl önce, pandemiyle birlikte hepimizin hayatında büyük değişiklikler oldu. Alıştığımız düzenler bozuldu ve yeni düzenlere, yeni normallere alışmak zorunda kaldık. Birçok şirket ofislerini kapatıp evden çalışma sistemine geçti. Ancak artık aşılanmaların hız kazanması ve hayatın yavaş yavaş normale dönmeye başlamasıyla birçok şirket ofise dönüşü planlamaya başladı bile. Çalışanların ise kimi ofise dönmek için can atarken kimi yeni düzenden memnun ve verimliliklerinin çok daha arttığını düşünüyor; ofise, en azından tam zamanlı olarak dönmek istemiyor. Peki ofis kapılarını tekrar açmak isteyen şirketler nasıl bir yol izleyecek?

Ofise dönmek, belki de evden çalışma sistemine geçmekten daha zor olacak. Bu geçiş döneminde alınması gereken sağlık önlemleri, ev düzenine alışmış çalışanların motivasyonlarını kaybetmeden dönmelerini sağlamak ve verimliliği devamlı kılmak gibi sorunlarla karşı karşıya kalınabilir. Bu sorunlarla en iyi başa çıkma yöntemleri ise çalışanları ve onların ihtiyaçlarını dinlemekten, iki taraf için de en iyi sonuçlar doğuracak sistemleri bulmaktan geçiyor.

Çalışanları Dinlemek

Dünyanın birçok bölgesinde aşılanmaların artması ve hastalık yayılımının azalmasıyla ofise geri dönüş planları yapılmaya başlandı. Şirketler hem kendileri hem de çalışanlar için en sorunsuz ve en güvenli dönüş yöntemleri üzerine çalışıyor. Herkese uyacak tek bir çözüm bulunmuyor, ancak herkes için en doğru çözümü bulmak, çalışanları ve isteklerini anlamaktan geçiyor. Dünya genelinde 4000 çalışanla yapılan bir araştırmaya göre; çalışanların %27’si ofise tam zamanlı olarak geri dönmek istiyor, %7’si ise tam zamanlı uzaktan çalışmak istiyor. Çalışanların büyük bir çoğunluğu ise (%73) haftada en az 1 ya da 2 gün uzaktan çalışmayı tercih ediyor. Birçok yönetici hibrit çalışma düzenine sahip şirketlerin, diğerlerinin önüne geçeceğine inanıyor ve birçok çalışan ofis kültürünü tamamen bırakmak istemiyor. Pandeminin başında çalışanların çoğu evden çalışmayı tercih ettiklerini söylerken, bu görüşleri artık değişmiş görünüyor. Ancak çalışanlar nereden çalışmayı tercih ederse etsin, işverenler çalışanlarını ve birbirlerini dinleyerek iş yerlerini daha iyi bir yer haline getirmeyi başarabilir. Ofiste çalışanlar daha sessiz ve özel çalışma alanları, daha esnek toplantılar ve çalışma alanları arasında daha fazla mesafe istiyor. Evden çalışmak isteyenler ise ofis alanına erişim, iş arkadaşlarıyla yüz yüze buluşabilme özgürlüğü ve ofis kaynaklarına erişim talep ediyor. Çalışanların isteklerini ve ihtiyaçlarını dinlemek, şirketlerin ofise dönüş stratejilerinin kilit noktasını oluşturuyor. Çalışanların isteklerine düzenli olarak kulak vermek hiç bu kadar önemli olmamıştı. Bu isteklere göre küçük adımlar atmak, çalışanlarınızın daha iyi ve üretken hissetmesini sağlayacaktır.

Yeni Normal İçin Yeni Çözümler

Hibrit çalışma düzeninin en büyük sorunlarından biri, özellikle kadın çalışanların üzerindeki çocuk bakımı sorunu. Şirketler, pandemi öncesi büyük adımlar attıkları cinsiyet eşitliği alanındaki çalışmalarını da bu yönde ilerletmeye devam etmeli. Öte yandan, şirketler için hibrit bir düzene geçmek iki ayrı kalemde gider olması anlamına geliyor. Şirketlerin yeni düzene alışırken bunu göz önünde bulundurmaları ve yan hakları ev-ofis düzenine nasıl adapte edeceklerini düşünmeleri gerekiyor. Birçok şirket, uzaktan çalışma sistemine geçen çalışanları için fatura desteğinde bulunduklarını açıkladı. Buna ek olarak, iş güvenliği ve sağlığı konusu da şirketlerin dikkat etmesi gereken noktalardan biri. Evden ya da uzaktan faaliyetlerini yürüten çalışanların iş güvenliği, şirketlerin sorumluluğu olmaktan çıkmadığı için kurumlar buna uygun eğitim ve destekleri vermeli.


Peki Ya Aramıza Yeni Katılanlar?

İşverenlerin, nasıl bir çalışma düzenine sahip olacaklarını düşünürken öne almaları gereken bir diğer önemli nokta da yeni nesil çalışanlar. Örneğin, kimi yeni mezunlar için evden çalışabilme özgürlüğü maaş beklentisinin önüne geçmiş durumda. Amazon, Facebook ve Google gibi birçok şirket hem değişen düzene uyum sağlamak hem de yeni nesil çalışanları bünyelerine çekmek için tam anlamıyla esnek çalışma düzenine geçeceklerini açıkladı. Ülkemizde de Vodafone, hibrit çalışma modelini benimsediğini ve çalışanlarının bu yöndeki isteklerine kulak verdiğini açıkladı. Akbank da pandemi sonrası dönemde çalışma koşullarını uzaktan çalışma, hibrit ve ofisten çalışma olarak üç farklı biçimde tasarladı.

waytosay


waytosay'den etkinlikler, blog yazıları ve haberler konusunda mail almak için abone olun.
Invalid email address