Pandemiyle birlikte “yeni gerçekliğimiz” haline gelen uzaktan çalışma koşulları nedeniyle hem özel hayatımızda hem de iş yaşamımızda alışık olmadığımız bir düzen içerisinde bulduk kendimizi… Bu düzende fiziksel olarak iş yaşamına katılamamak, rekabet duygumuzun da azalmasına yol açtı. Rekabet, hiç kuşkusuz çalışan motivasyonuna katkıda bulunan en büyük etkenlerden biri. Düşen motivasyon, salgının başlarında pek çok kişide işini kaybetme endişesi yaratsa da bugün gelinen noktada çalışanların çok büyük bir kısmının uzaktan çalışma koşullarına uyum sağlamayı başardığını görüyoruz.

Uzaktan çalışmaya alışan, gerek iş yaşamında gerekse kişisel hayatında kendi motivasyon kaynaklarını bulan ve verimliliklerini yükseltecek düzeni sağlayan çalışanların ofise dönüşte bu motivasyonlarını kaybetmemeleri ve rekabet duygularını yeniden kazanmaları için neler yapılabilir?

Hiç kuşkusuz evden çalışma düzenine bu kadar çabuk uyum sağlamamızın nedenlerinden biri, gün içerisinde kendimize ait bir ortamda küçük eğlence anları yaratabilmek. Peki, bu keyifli anları iş yaşamına taşımak için neler yapılabilir?

Gamification ile Tanışın!

Gamification (oyunlaştırma) kavramını; oyunların eğlence ve motivasyon üreten, “dopamin” yani “mutluluk hormonu” salgılanmasını sağlayan özelliklerinin, gerçek hayattaki hedeflere ulaşmak için kullanılması olarak ifade edebiliriz. Bu etkili yöntemin temel amacı; işbirliğine, paylaşıma ve etkileşime ilham vermek için tüketiciler, çalışanlar ve ortaklarla etkileşim kurmak.

Hepimiz, oyun dünyasının o sihirli atmosferine hayatımızın bir döneminde kapılmışızdır. Oyunların içindeki hedefler çoğu zaman motive edicidir ve hepimizi bir süreliğine oyunun başına kilitlemeyi başarır. Aynı motivasyonu bize iş hayatında sağlayabilecek olan şeyin de oyunlaştırma olabileceği keşfedilince, bu kavramın iş dünyasına da hızla entegre edildiğini söyleyebiliriz.

“Nasıl yani? Ofiste oyun mu oynayacağız?” diyorsanız, hemen anlatalım. Gamification, iş yerinde görevleri daha eğlenceli ve ilginç hale getirmeyi sağlıyor. Bu yöntemin gücünü fark eden pek çok kurum, çalışanların işini daha keyifli hale getirmek ve sürdürülebilir başarı elde etmek için gamification uygulamalarını yapılacaklar listesinin üst sıralarına yerleştiriyor.

Gamification Tatlı Bir Rekabet Yaratıyor

Gamification’dan en basit haliyle bahsedecek olursak, okul yıllarımıza dönebiliriz. Öğretmenlerimizin farklı teknikler kullanarak öğrenmeyi nasıl eğlenceli hale getirdiğini hatırlıyor musunuz? Bu sayede derslerde eğlenerek ve daha büyük bir hevesle öğrenirken, öğretmenlerimizin takdirini kazanmak için de arkadaşlarımızla tatlı bir rekabete girerdik. Aradan uzun yıllar geçse de alışkanlıklarımız aslında hiç değişmiyor! Ceza ile güdümlemenin çoktan tarihe karıştığını söyleyebiliriz. Ancak ödül, tüm zamanlarda geçerli! Gamification ile şirket içerisinde kişisel ve zaman zaman da takım halinde rekabeti sağlamak hem bireysel performans gelişimine hem de takım çalışmasına katkıda bulunuyor.

Gamification’ın Motivasyona Etkisi Dikkat Çekiyor

Şimdi kendinizi bir bilgisayar oyununun başında hayal edin. Geçmeniz gereken yollar, başarmanız gereken zor görevler, toplamanız gereken canlar var. Gözünüzü bir dakika bile bilgisayardan ayıramadığınız o anları hatırlıyor musunuz? İşte o anlar, aslında motivasyonunuzun zirveye çıktığı anlar! Ulaşmanız gereken hedef, atlamanız gereken bir sonraki “level” için tüm dikkatinizi bu eğlenceli oyuna vermeniz gerekiyor. İş yaşamında da gamification, yapacağınız işe tüm dikkatinizi vermenizi sağlıyor.

Xerox iş analistleri başarılı bir oyunlaştırma uygulamasının odak noktasını, çalışanların zaten yapmak istedikleri işleri başarmalarına yardım etmek ve işi eğlenceli kılmak olarak tanımlıyor. Yani önemli olan sonuç değil, süreç. Aberdeen Group araştırma şirketine göre şirketler, oyunlaştırma uygulamaları ile çalışan bağlılığını yüzde 48’lere kadar artırabiliyor ve iş süreçlerini yüzde 36 oranında hızlandırıyor. Çalışan motivasyonunu yükseltme hedefiyle iş yerlerinde oyun odası kuran şirketlerin de bu fikri aslında gamification kavramından ilham alıyor.

Kurumsal Eğitimde Gamification

Gamification öğrenme deneyimini önemli ölçüde geliştirmek için kullanılabilecek, etkili bir öğrenme stratejisi. İş hayatında motivasyonu artırdığı gibi öğrenmeyi eğlenceli kılmada ve bilgiyi kalıcı hale getirmede oldukça başarılı bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor.

Başarılı Bir Örnek: QUIZGAME

ODTÜ TEKNOKENT firmalarından Pixofun tarafından geliştirilen Quiz Game, dünyanın en başarılı kurumlarını ödüllendiren The Stevie Awards 2016’da (Uluslararası İş Ödülleri) “Yılın En İyi Ürün ve Servisi” kategorisinde dünya ikincisi oldu.

Büyük bütçelerle alınan eğitimlerin 1 ay gibi kısa bir sürede ortalama yüzde 20’sinin ve bir yıl sonunda da yaklaşık yüzde 90‘ının unutulması sorunundan yola çıkarak, oyunlaştırılmış bir soru çözme aracı olarak konumlandırılan QuizGame, kullanıcıların gönüllü katılımı ile bilgileri hatırlamalarını ve bu sayede genç kuşak çalışanların dijital eğitimlere bakışını değiştirmeyi de hedefliyor.

Geleneksel online eğitimlerin sıkıcı gelebildiği çağımızda, geleneksel eğitimlere alternatif olacak şekilde geliştirilen kurumsal eğitim oyunu QuizGame, birçok kurumsal şirket tarafından tercih ediliyor. Kullanıcıların bilgilerini eğlenceli bir ortamda pekiştirip daha iyi bir performans göstermelerini sağlayan QuizGame, oyunlaştırma mekanikleri ile öğrenme tekniklerinin bir arada kullanıldığı oyunlaştırılmış bir soru çözme sistemi olarak hizmet veriyor.

QuizGame uygulamasını kullanan birbirinden farklı sektörlerden tanıdığımız birçok marka var, bakalım onlar QuizGame ile ilgili neler düşünüyor?

Philip Morris, Ticari Eğitim ve Geliştirme departmanından Pırıl Özdıraz Orhan, QuizGame’i şöyle değerlendiriyor: ‘’Daha eğlenceli sınıf içi eğitimler yapmak istedik ve ardından QuizGame ile tanıştık. Çalışanlarımızın bilgilerini ölçmek, rekabet ortamı yaratmak ve her şeyi eğlenceli bir şekilde yönetmek çok keyifliydi. Önümüzdeki yıl QuizGame’i kullanarak devam edeceğiz. Eğitimlerimiz ve ön bilgileri tazelemek ve pekiştirmek için.’’

Vodafone, Kanal Analizi Yöneticisi Derya Doğuşlu QuizGame hakkında: “QuizGame kullanıcılarının kendi aralarındaki rekabeti (düello) farklı şehirlerde ve farklı birimlerde görev yapan ekipleri aynı çatı altında bir arada tuttu. Özellikle pandemi döneminde düzenlediğimiz onlarca eğitim ve ödüllü yarışmalarla takım motivasyonunu kaybetmeden güçlendirdik. Ekiplerimiz, kişisel gelişimleri için oyunlaştırılmış içeriklerin kendilerine ekstra yetenekler kazandırdığını ifade ediyor. Yeni nesil çalışanların öğrenmeye ve bilgiye hızlı erişimine değer veren Vodafone, macerasına QuizGame ile devam ediyor.” diyor.

Yves Rocher Perakende Eğitim Müdürü Hüseyin Salman, QuizGame’i şöyle değerlendiriyor: “İnsanlar yarışma motivasyonu ile gönüllü olarak çeşitli soru havuzlarına girerek soruları yanıtlıyor, puan kazanıyor ve bazı yarışmalarımızda ödül kazanıyor. Sorular kullanıcı bakış açısından böyle bir motivasyonla cevaplanırken, biz de aktardığımız bilgilerin ne kadar kalıcı olduğunun tüm kullanıcılar bazında resmini çekebiliyor ve eğitimlerin verimliliğinin detaylı analizini yapabiliyoruz.”

Görüldüğü üzere ‘’Gamification’’ kavramının çalışan motivasyonu üzerindeki olumlu etkisi oldukça büyük. Gelecekte birçok işveren markası tarafından kullanılacağı öngörülen bu yöntem ile çalışanlar eğlenceli bir çalışma ortamında verimliliklerini kaybetmeden yüksek bir motivasyonla çalışabilirler.

waytosay


 

Kaynakça:

  1. https://blog.fikirmod.com.tr/2018/11/is-hayatinda-oyunlastirma-herkesi-memnun-ediyor/
  2. https://binyaprak.com/yazilar/is-hayatinda-oyunlastirmanin-oenemi
  3. https://www.techinside.com/oyunlastirilan-isler-motivasyonu-artiriyor/
  4. https://www.motivacraft.com/tr/blog/is-dunyasi/oyunlastirma-kullanarak-calisanin-ise-katiliminin-gelistirilmesi-sirketlerin-gelecegi-icin-neden-onemli-2933/
  5. https://www.motivacraft.com/tr/isyerinde-gamificationin-[oyunlastirma]-kurumsal-egitimi-nasil-yeniden-sekillendirdigi-uzerine-5-vurucu-ornek-2544/
  6. https://quizgame.co/?gclid=EAIaIQobChMIsumFzKSs8gIVk-R3Ch15Aw6LEAAYAiAAEgJqu_D_BwE

waytosay'den etkinlikler, blog yazıları ve haberler konusunda mail almak için abone olun.
Invalid email address